Pasang iklan Anda di sini.
https://goo.gl/Io3Xqy

Khamis, Disember 13, 2012

0 Blogger dan CSS


Blogger dan CSS tidak boleh dipisahkan..macam irama dan lagu la....CSS adalah singkatan daripada Cascading Style Sheets


.... css ni lah yang menentukan kedudukan widget,saiz tulisan pada blog,warna tulisan dan macam2 lagi...   untuk mempelajari css ni adalah tidak susah kerana memang ada banyak website yang mempuyai tutorial pembelajaran css seperti W3School... pada website W3school ni aku selalu ubah script widget...




Tujuan aku buat blog tentang blogger tutorial ni adalah untuk rujukan bersama..apa yang aku belajar..aku praktikan pada blog ni..kemudian aku share apa yang aku telah pelajari...



disamping ingin membantu blogger yang baru berjinak dalam dunia blogger... disini juga aku abadikan script2 widget dan pembelajaran code html yang simple mimple untuk rujukan suatu masa nanti...
 Untuk pengetahuan anda code CSS pada template anda bermula pada  <b:skin>  CODE CSS </b:skin>



<b:skin>  



Code CSS



</b:skin>




anda pasti pernah nampak tulisan begini semasa anda hendak memasang widget pada template anda kan...ni la code css...




ni pula contoh code css untuk body..jika anda tukar code warna tu maka berubah la keseluruhan warna pada template anda...yang ni adalah yang paling asas sebab kebanyakan blogger tahu tukar background masing2




gambar di bawah adalah hasil kajian aku tentang CSS




pada home page aku iklan dan shoutbox aku pada kedudukan seperti gambar diatas...






bila anda masuk ke mana2 post entri...iklan tu pindah ke tepi sebelah kanan dan terapung....manakala shoutbox tu pindah ke sebelah kiri blog....pada homepage ..aku sembunyikan shoutbox aku menggunakan cara ajax style,manakala setelah anda masuk ke bahagian post...cara aku sembunyikan shoutbox itu menjadi common left style....nampak fancy kan...




tu dia shoutbox aku berubah tempat dan cara ia tersembunyi...



untuk mencantikkan blog tidak semestinya anda memasang widget yang super cool....mencantikkan blog bergantung pada kreativiti blogger itu sendiri...



Selain mencantikkan blog pengetahuan tentang Code CSS ni juga penting untuk seorang blogger bagi membantu blogger lain jika blogger itu menghadapi masalah template terutamanya blogger baru...  



Untuk pengetahuan anda aku bukanlah seorang yang pernah mempelajari code CSS/html/javascript @ CODER..  Aku hanyalah blogger biasa yang ingin belajar dan berkongsi segala apa yang aku tahu tentang serba serbi berblogging....dan aku mula belajar membuat blog pada bulan 7 lepas...kira aku masih dalam kategori newbie lagi...



Jika anda seorang blogger..belajarlah asas CODE CSS.. kerana berblog bukan sekadar menulis isi hati atau pun berkongsi pengetahuan dll..tetapi juga...berblog secara sedar tidak sedar..anda sedang belajar website development secara ringkas....



Pada masa akan datang aku akan buat entri tentang pembelajaran code CSS yang simple mimple yang patut di ketahui oleh seorang yang bergelar blogger....



Sekian dan terima kasih